„Komunikacja interpersonalna to sztuka słuchania z uwagą, mówienia z empatią i rozumienia bez osądzenia.” Autorstwo tego zdania przypisuje się – Deepak Chopra. W naszym umyśle funkcjonuje mechanizm tak zwanej „oceny pierwszej”. W ciągu kilku sekund, bezwiednie wyrabiamy sobie zdanie na temat danej osoby, nawet, jeżeli widzimy ją po raz pierwszy życiu Oceniając jakieś zdarzenie lub zachowanie, automatycznie wyciągamy z naszej pamięci podobne doświadczenia, automatycznie przypisując podobny przebieg obserwowanemu zjawisku, zachowaniu czy osobie. Jednocześnie większość osób ma silnie mentorski tryb komunikacji. My od razu wiemy…. Po takiej pobieżnej, a mówiąc na marginesie, często błędnej ocenie, (a raczej powinienem powiedzieć założeniach), natychmiast chcemy podzielić się swoimi radami. Komunikujemy co było dobre, jak powinien wyglądać świat, co powinno się zmienić. Tego typu komunikaty mają silnie ocenny charakter. Bez względu, czy nasze założenia są słuszne, czy nie, takim zachowaniem automatycznie wpychamy rozmówcę w defensywę, skłaniając do przyjęcia postawy obronnej. W konsekwencji powstaje spór, który nie służy ani jednej, ani drugiej stronie. Niestety bardzo często konflikt powstały na tego typu opiniach się szybko eskaluje. Pamiętaj, wysłuchaj bez osądzania, bez uprzedzeń. Możesz bardzo zdziwić się, jak poznasz prawdziwe powody zachowania drugiej strony. Wyrób sobie opinię dopiero jak poznasz fakty. Nie bazuj na swoich domysłach. Nie oceniaj. Każdy ma prawo do błędu. Takie zachowanie pomaga, buduje, daje szansę na zmianę. Pamiętaj o tym, jeżeli jeszcze w trakcie wypowiedzi, masz już w głowie przygotowany wyrok….Chcesz nauczyć się jak skutecznie operować słowami? Przyjdź na trening dobrej komunikacji i negocjacji. Napisz pawel.kowalewski@thinkking.com.pl #PawełKowalewski #Thinkking #Negocjacje #NegoTip #TłumaczymyEmocje #PsychologiaDecyzji