Prelekcja Pawła Kowalewskiego na temat siły komunikacji na konferencji MentalEdu – „Moc relacji – od słów do więzi”.

Długo, ale warto obejrzeć…

O tym czego byłem częścią nie można powiedzieć, nie odważę się powiedzieć, że „miałem przyjemność”. To. było coś więcej. Więcej – oznaczało poruszanie bardzo ważnych tematów, dla ludzi, którzy swoimi reakcjami pokazywali jak bardzo jest to dla nich ważne.

Miejscem, gdzie się to wydarzyło  to aula ICDS w Łomiankach, gdzie w ostatnią sobotę odbyła się największa jak dotąd w historii konferencja MentalEdu, Usłysz mnie, moc relacji od słów do więzi” „

Ten dzień był specjalny  aIe tylko dla uczestników, ale też prelegentów. Dla jednych było to spełnienie marzenia, dla innych możliwość przekazania wiedzy. Dla mnie był to czas, podzielenia się kilkoma w zakresie dobrej komunikacji pomiędzy dorosłym a dzieckiem.

O czym dyskutowaliśmy?

O tym, jak ważne jest przygotowanie rozmówcy do komunikacji. Tak aby ludzie nie obawiali się, aby nie włączały się automatyczne reakcje oparte na strachu i obawach. Aby Nasze   dziecko skupiło się na tym o czym z nim rozmawiamy a nie skupiało się na obronie się wepchnięte w defensywę.

Zastanawialiśmy się czy rzeczywiście słowa mają moc. Co decyduje, że o tym, że mogą budować lub niszczyć. Motywować, lub zabijać inicjatywę. Tworzyć z ludzi bohaterów lub kreować tchórzy. Prawda jest taka, że nie tylko słowa są ważne, ale to wszystko co dzieje się wokół, nasze nastawienie, doświadczenia historyczne, sygnały niewerbalne, intencje rozmówcy, a nawet tembr głosu, atmosfera i nastrój rozmowy.

Dzieci, w szczególności w pierwszej fazie rozwoju, uczą się naśladując rodziców. Zjawisko to nazywa się imprintingiem. Ale niezwykle trudnym procesem jest zachowanie zdrowego balansu pomiędzy narzucaniem dziecku swojej wizji świata, a daniu mu swobody w wyborze własnej drogi. Próbowaliśmy więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wskazywać tę drogę, czy przygotować naszą pociechę do drogi. To było naprawdę trudne pytanie i trudne odpowiedzi.

Niezwykle ważnym tematem były uzależnienia cyfrowe. Zmiana formy komunikacji na digitalową, ułatwia wiele procesów, ale nasz dzieci płacą za to bardzo wysoko cenę. Utrata poczucia komfortu, uzależnienia od krótkoterminowych bodźców dopaminowych, w postaci chociażby laików w mediach społecznościowych, flaszowość, stroboskopowość docierających do młodych głów informacji, powoduje trwałe zmiany w mózgu dzieci, zmianę percepcji przetwarzania informacji. To co jest najgorszą konsekwencją jest znaczące pogorszenie zdrowia i poczucia komfortu. Lawinowo wzrastająca liczba epizodów depresyjnych, prób samobójczych, czy przepisywanych leków antydepresyjnych dzieciom wieku szkolnym to już jest powód do alarmu. Jak poradzić sobie z tym problemem, jak starać się przeciwdziałać przyczynom a nie leczyć skutki było jednym z najważniejszych elementów tej części rozmowy o sile komunikacji.

Jaki był feedback?

Niezwykle ważne tematy, za krótko, za mało, chcemy więcej.

Czy to nie jest powód, aby zacząć odliczać czas do następnej edycji konferencji? Rodzice, nauczyciele, młodzież czekają na to…

 

 

 

#PawełKowalewski #Thinkking #Negocjacje #PsychologiaDecyzji #TłumaczymyEmocje #MentalEdu #AgnieszkaŻółtowska