Przyszłość elektromobilności na świecie – co to ma wspólnego z negocjacjami? Zobacz najnowszy raport Deloitte na ten temat!

Niedawno napisałem artykuł w ramach cyklu NegoNews® pod tytułem „Czy to już koniec elektryków?”.

Co ciekawe wśród studentów, z którymi prowadzę zajęcia rozgorzała dyskusja na temat słuszności zawartych w nim tez i poglądów. Mniej więcej połowa była za ekologią w formie głównie pojazdów elektrycznych, podczas gdy druga połowa, trendy ekologiczne chciała realizować innymi sposobami.

Jak na zawołanie wczoraj w mailu znalazłem raport Raport Global Automotive Consumer Study 2023 firmy konsultingowej Deloitte Polska, pod tytułem  „Jakie trendy konsumenckie będą miały największy wpływ na branżę motoryzacyjną w nadchodzącym roku?”

Na tle dyskusji wśród studentów, jak też dlatego, że osobiście od dłuższego czasu zastanawiam się jaki nowy samochód kupić, (może elektryka?, może hybrydę?, a może zostać  jednak przy silniku spalinowym?) a jednocześnie zajmując się profesjonalnie negocjacjami wiem jak łatwo popaść w tzw. „błąd autosugestii”, (co oznacza, że większość argumentów pryzmatuje wybiórczo, podkreślając głównie te które są zgodne z subiektywną opinią osoby, która jest w szponach takiej automanipulacji), z chęcią zerknąłem na wyniki obiektywne zawarte w tym raporcie.

Posłużę się paroma wykresami, które moim zdaniem najlepiej oddają trendy w 2024 w tym obszarze.

Zacznijmy od zmian w preferencji zakupowych samochodów spalinowych a hybryd i elektrycznych.

 

 

Zmiany preferencji w tym zakresie są dramatyczne! W roku 2024 o 10 % więcej respondentów jest zdeterminowanych aby kupić nowy samochód spalinowy kosztem pojazdów bardziej ekologicznych. Czy przestaliśmy być ekologiczni? Czy działa tylko „kalkulator”? Odpowiedź znajdziemy w kolejnych wykresach.

Zwróćmy uwagę, że trend ten powstał kosztem samochodów hybrydowych HEV (- 1%), i PHEV (-5%). Mniej osób jest również zainteresowanych kupnem samochodów napędzanych LPG i wodorem (kategoria „Inne”).

Czy ludzi martwi ślad węglowy? Raczej nie. Świadczą o tym wyniki badań w zakresie wpływu na ich preferencje oddziaływaniem akumulatorów na środowisko. Odsetek „nie martwię się zbytnio” i „trochę się martwię” sumarycznie zmalał w 2024 roku o 14%!

To co ma wpływ? Na pewno zasięg?

Deklarowane przez producentów zasięgi elektryków to 300-450 km. Większość osób wie jednak , że w naszym klimacie, w szczególności zimą, przy włączonych światłach, ogrzewaniu i radiu, zasięgi najczęściej zmniejszają się grubo poniżej 200 km. A tymczasem oczekiwania wynoszą?

 

 

Zwróćmy uwagę, też co stanowi bardzo poważną barierę w zakupie samochodów elektrycznych. Jest to możliwość  ładowania baterii. Cóż się okazuje?

 

60% chce ładować taki pojazd w domu i w pracy. Ponieważ deweloperzy nie zadbali o możliwości ładowania takich pojazdów  w garażach podziemnych (nie jest dostosowana infrastruktura elektryczna.  Nie dość więc, że w nie ma tam gniazdek  to w wielu miejscach  pojawiają się obawy, iż podczas ładowania samochód elektryczny zapali się i spłonie cały budynek. To często skutkuje zakazem parkowania samochodów elektrycznych w garażach pod budynkami wielorodzinnymi. Ilu pracodawców zadbało aby na parkingach pod firmą były stacje ładowania? No i mamy problem. Ograniczyliśmy grupę docelową elektryków do właścicieli domów jednorodzinnych i bardzo niewielkiego odsetka firm.

Spójrzmy na wykres

 

Na końcu dnia pozostaje kwestia szybkości ładowania

Co to ma wspólnego z negocjacjami? Sprawa jest prosta. Negocjacje to komunikacja i zrozumienie potrzeb drugiej strony. W przypadku elektromobilności nie działa ani jedno ani drugie. Z jednej strony fatalna komunikacja, z drugie niewielu nie ma zamiaru zajmować się realnymi potrzebami konsumentów. Później wszystkich dziwi, że sprzedaż maleje. Na tym tle powstaje „negocjacyjny efekt lawiny” czyli ludzie mniej kupują więc biznes się wycofuje, warunki zakupu się pogarszają, to sprzedaż jeszcze maleje…

Dotarliśmy w tej komunikacji do etapu w którym, konsument przełączył tryb z idei (ekologia), na kalkulator (czy mi się to opłaca). Tak pazerność biznesu niszczy szczytne idee.

Jaka będzie przyszłość elektryków? Czy macie Państwo zdanie na ten temat?

 

#PawełKowalewski #Thinkking #Negocjacje #SzkoleniaNegocjacyjne