„Słuchaj uważnie, aby zrozumieć, a nie po to, aby odpowiedzieć.” – Roy T. Bennett.
Słuchasz, jednocześnie w swojej głowie przygotowujesz się na ripostę?
Ktoś opowiada Ci o swoich wakacjach, a Ty od razu masz skojarzenia ze swoimi.
Zanim Twój rozmówca skończy zdanie mówisz – a posłuchaj, gdzie ja w tym roku byłem…
Wielu ludzi nie jest świadomych, że tak robi.
Tymczasem często jest to odbierane jako przejaw lekceważenia. Najczęściej tego typu zachowanie budzi, złość, w najlepszym przypadku irytację.
W konsekwencji, pewnie w przyszłości nie usłyszysz tego typu opowieści. Pogorszą się Twoje relacje z daną osobą.
Uważne słuchanie jest oznaką szacunku i otwartości. Parafrazuj, dopytuj się o szczegóły, podsumowuj.
Okaż zainteresowanie. Ktoś zadał sobie trud, aby Ci o czymś opowiedzieć.
Nie lekceważ tego wysiłku.
Nie tylko Ty istniejesz na tym świecie.
Zasada ta dotyczy zarówno życia prywatnego, jak i biznesu, a w szczególności negocjacji.
Jeżeli okażesz szczere zainteresowanie rozmówcą, dostaniesz w zamian to samo. Pamiętaj o tym.
Chcesz nauczyć się jak skutecznie operować słowami? Przyjdź na trening dobrej komunikacji i negocjacji Thinkking. Napisz pawel.kowalewski@thinkking.com.pl
#PawełKowalewski #Thinkking #Negocjacje #NegoTip #TłumaczymyEmocje #PsychologiaDecyzji @TomaszPeplak #GazetaMSP